Missie en Visie

De Stichting Christelijk-Sociaal Congres, gevestigd op Landgoed Zonheuvel in Doorn, werd in 1997 in het leven geroepen om een vervolg te geven aan het Christelijk-Sociaal Congres van 1991. Het vormt de bundeling en een platform van ca 45 uiteenlopende maatschappelijke organisaties die zich op grond van hun statuten op hun christelijk-sociale inspiratie willen laten aanspreken en zich willen inzetten voor een goede samenleving, gedreven door waarden van het christelijk-sociaal denken.

De stichting tracht haar doel met name te verwezenlijken door het organiseren van een jaarcongres (sinds 2000) en andere bijeenkomsten, het bieden van een platform voor informatie-uitwisseling en onderlinge versterking van aangesloten organisaties en het verzorgen van publicaties.

In het kader van de in 2016 gevoerde toekomstdiscussie werd besloten om de naam en de stichtingsvorm te handhaven maar de aansluitingsmogelijkheid te verruimen tot organisaties, die weliswaar niet formeel christelijk zijn maar die zich wel (mede) laten inspireren door het christelijk-sociale gedachtengoed.

Het accent in het werk van CSC ligt op het stimuleren van initiatieven door de organisaties zelf en daarbij het bevorderen van zoveel mogelijk samenwerking tussen verschillende CSC-organisaties. Deze strategie komt voort uit de overtuiging dat CSC de verantwoordelijkheid voor het vormgeven van de christelijk-sociale inspiratie nooit kan overnemen van de organisaties; bovendien beschikt CSC over een bescheiden werkapparaat en dito middelen.

De missie en visie van CSC is goed verwoord in de in juli 2017 vastgestelde pre-ambule van de statuten:

Het Christelijk Sociaal Congres (CSC) is een netwerk en krachtbron van en voor organisaties en mensen die zich inzetten voor een goede samenleving (mede) vanuit een christelijke inspiratie. Het christelijk-sociaal denken komt voort uit de katholieke sociale leer en diverse protestants-christelijke bronnen, die beide zijn gebaseerd op de boodschap van het Evangelie.

Dit gedachtegoed wil het CSC verdiepen en verspreiden en het vormt de basis voor de uitwisseling tussen en toerusting van de leden. Het CSC staat in een traditie die in 1891 begonnen is. De sociale kwesties van toen verschillen sterk van die van nu en van die in de toekomst. Het belang van een christelijk-sociale beweging die eigentijdse oplossingen voor die kwesties formuleert op basis van een stevige en herkenbare visie blijft onverminderd groot.

Wij staan midden in de samenleving en hebben een open, op dialoog gerichte houding. Samen vormen wij een bezielde, maatschappelijk-geëngageerde beweging. Het landelijk netwerk CSC levert aan die beweging op tal van manieren een actieve bijdrage.