CSC Plein

Home | Contact | ?Help | share:    | follow: @CSCPlein @csc2016 | aanmelden

Christelijk-Sociaal Congres 27 en 28 augustus 2014

De participatiesamenleving: een verbond tussen mensen

SBI / Landgoed Zonheuvel, Amersfoortseweg 98, Doorn

De 184 deelnemers aan CSC2014 waren

woensdag 27 augustus 2014 (1e Congresdag)

13.30 – 14.00 uur Ontvangst deelnemers

14.00 – 14.15 uur Opening door CSC voorzitter Josine Westerbeek-Huitink, overdracht aan congresvoorzitter Lidewey van der Sluis, hoogleraar Strategisch Talent Management aan de Nyenrode Business Universiteit

14.15 – 14.45 uur De Participatiesamenleving: een uitdaging van lokaal tot globaal Lezing door Corien Wortmann, voormalig lid van het Europees Parlement, vice voorzitter van de EVP

14.45 – 14.55 uur Co-referaat door Maurice Limmen, voorzitter van het CNV

14.55 – 15.30 uur Participatie: verbinding met de zaal Interactief gesprek met de aanwezige congresgangers in de zaal, naar aanleiding van de lezing van Corien Wortmann en het co-referaat van Maurice Limmen

15.30 – 16.00 uur Pauze

16.00 – 17.30 uur Participatie in workshops In een 7-tal workshops gaan we verder in op participatie. Caritas is een kernwoord in de participatiesamenleving. Caritas wordt wel als ‘de moeder van alle deugden’ voorgesteld en barmhartigheid geldt als een toepassing daarvan. In de workshops diepen we de ‘werken van barmhartigheid’ uit. Hoe geven we hier in ons eigen (vrijwilligerswerk) invulling aan? De titels van de workshops zijn:

• De hongerigen spijzen
  • De dorstigen laven
  • De naakten kleden
  • De vreemdelingen herbergen
  • De zieken bezoeken
  • De gevangenen bezoeken
  • De doden begraven

Een nadere beschrijving van de workshops vindt u in de rechter kolom

17.30 – 18.00 uur Intermezzo Culturele omlijsting door Dominique Engers, Sneldichteres

18.00 – 22.00 uur Aperitief en ontmoetingsmaaltijd

donderdag 28 augustus 2014 (2e Congresdag)

08.30 – 09.00 uur Ontvangst deelnemers 2e dag

09.00 – 09.30 uur Dagopening door Mgr. Gerard de Korte, Bisschop van het bisdom Groningen-Leeuwarden

09.30 – 09.40 uur Heropening Congres door CSC voorzitter Josine Westerbeek-Huitink: Ophalen van het net, de oogst van de 1e Congresdag

09.40 – 10.00 uur Participatiesamenleving: Tel je zegeningen Lezing door Piet de Vries over het project Tel je zegeningen, een onderzoek op verzoek van de stad Rotterdam naar de sociale competenties van (migranten)kerken. Piet de Vries, theoloog, werkt sinds 2003 in Rotterdam aan de relatie tussen kerken onderling en de relatie kerk en samenleving in diverse projecten. Hij was ook coördinator van het project Tel je Zegeningen.

10.00 – 10.20 uur De participatiesamenleving en de politiek: in verbinden ligt onze kracht! Lezing door Wouter Beekers, directeur van het Wetenschappelijk Instituut Christen Unie
Deze lezing eindigt met de overhandiging van het boek Een christelijk-sociale injectie in de participatiesamenleving door Wouter Beekers en Robert van Putten (VU) aan de fractievoorzitters van CDA, CU en SGP.

10.20 – 10.45 uur Pauze

10.45 – 11.30 uur Participatiesamenleving: Gesprek tussen staat en maatschappij Korte reacties van Sybrand Buma, Arie Slob en Cees van der Staay op het Congresthema en de ontvangst van het boek en interactief gesprek met de fractievoorzitters en congresgangers in de zaal.

11.30 – 12.00 uur Aan het werk in de participatiesamenleving, slotrede door Josine Westerbeek-Huitink CSC voorzitter.

12.00 – 13.30 uur Afsluiting met gebruiksmogelijkheid van de lunch

Bookmark and Share Nieuws Agenda

Column | Mensen | Deel je bedoelingen | Agenda | Congres | Organisaties | Publicaties | Over ons

© 2000-2014 Stichting Christelijk-Sociaal Congres | Webontwerp: Hans Groen | Beeldmerk Stichting-CSC: Vera Boomsma